Skuteczny mailing jako narzędzie e-brandingu

E-mail marketing pozostaje jedną z najczęstszych form reklam w Internecie. Kluczowym czynnikiem decydującym o odbiorze treści jest konstrukcja wiadomości. Dlatego też postaram się przybliżyć narzędzia i udzielić rad jak skonstruować nasz newsletter tak, aby skutecznie wspierał działania brandingowe oraz przyczyniał się do zainteresowania produktem czy usługą.

Skuteczny mailing

W ocenie skuteczności konstrukcji treści mailngów przychodzi nam z pomocą innowacyjne narzędzie jakim jest badanie eyetrackingowe oparte na śledzeniu ruchów gałek ocznych. Pozwala ono określić, które elementy, jak długo i w jakiej kolejności przyciągają uwagę użytkowników.

Projektując swoją internetową ulotkę należy pamiętać, że nasza percepcja jest zdeterminowana kulturowo i związana z nawykami związanymi z czytanie. W związku z tym mamy skłonność do specyficznego skanowanie monitora wzrokiem, które polega na wykonywaniu wzrokiem ruchu w poziomie od lewe do prawej, następnie przeniesieniu wzroku niżej i wykonaniu analogicznego, krótszego ruchu, a na koniec następuje ruch pionowy w dół. Początkowe wiersze skanowane są z większą uwagą, każde kolejne coraz bardziej pobieżnie.

Jaki wpływ na zainteresowanie wiadomością ma jej długość? Otóż odpowiedź jest banalna- ogromny! Przerażająca większość internautów koncertuje się na obiektach widocznych natychmiast po załadowaniu, jedynie niewielka część przewija stronę. W przyciąganiu uwagi użytkownika może pomóc nam zastosowanie modułowej konstrukcji wiadomości, dzięki której postrzegamy każdy box z osobna i wpływamy na inny schemat przeglądania.

Przy konstrukcji efektywnej wiadomości musimy pamiętać, że nagłówki i bannery wyodrębnione przez ramki najbardziej przyciągają uwagę internauty podczas czytania treści. Wstawienie grafiki w górnej części strony przyciąga wzrok bardziej niż tekst. Najdłuższy czas skupienia zanotowano dla obiektów umiejscowionych w lewej górnej części strony. Przy krótkim czasie skanowanie istotną zauważalność ma najczęściej tylko kilka górnych elementów strony. Przy konstruowaniu skutecznego mailingu należy pamiętać o stosowaniu dużego kontrastu między tekstem a tłem oraz o podzieleniu treści nagłówkami. Dodatkowymi elementami przykuwającymi uwagę mogą być ramki wskazujące na najważniejsze sekcje, grafika, mocny kontrast.

Warto czasem przedstawić swoją ofertę w formie tekstu podzielonego kolumnami. W tym przypadku najwięcej uwagi przyciągają elementy w lewej kolumnie. Analizy wskazują, że w układzie trzykolumnowych użytkownicy poświecili tyle samo uwagi na zapoznanie się z treścią co w przypadku dwóch kolumn, co oznacza, że ich uwaga była bardziej rozproszona przy trzech kolumnach. Co prawda ten układ pozwala zaprezentować więcej treści lecz układ dwukolumnowy to dobre rozwiązanie gdy chcemy skupić większość uwagi użytkownika na pojedynczym elemencie.

Ciekawym rozwiązaniem jest również skupienie uwagi internauty za pomocą liczb. Duże, wyraźne i kontrastowe znaki, w towarzystwie których nie ma innych równie wyraźnych elementów bardzo przyciągają uwagę. W niektórych przypadkach efekt ten może być o wiele większy niż przy użyciu wizerunku ludzkiej twarzy.

To czego nie może zabraknąć w naszej wiadomości to oczywiście logo. Jest elementem najbardziej przyciągającym uwagę, użytkownicy pozostają wzrokiem w jego obrębie przez najdłuższą ilość czasu, co z pewnością możemy wykorzystać z punktu widzenia marketingu internetowego jaki i e-brandingu. Zatem, duże, wyraźne i łatwe do zauważenia logo powinno być umieszczone w górnej części strony.

Innym niezwykle ważnym elementem są przyciski. Powinny widocznie odróżniać się kolorystycznie od tła i pozostałych elementów. Dzięki temu nie tylko przyciągają uwagę, ale również będą bardziej funkcjonalne. Należy wystrzegać się umieszczania obiektów o podobnej konstrukcji do przycisków- może to spowodować spadek ilości kliknięć we właściwy element. Należy wyraźnie zaznaczyć, że element jest przyciskiem- zastosować efekt wypukłości czy zaokrąglenie rogów, umieścić przycisk na jednokolorowy, jednolitym tle i wykorzystać wezwanie do działania w etykiecie przycisku.

Twarze i postaci to elementy, na których skupia się większość uwagi użytkownika. Jednakże umiejscownienie twarzy po prawej stronie w sąsiedztwie dużych elementów odwracających uwagę znacznie skróciło czas poświęcony temu obiektowi. Co więcej możemy kierować wzrok użytkownika w dany rejon, jeśli postać na zdjęciu patrzy na ten element.

Odpowiedni wybór elementów i formy prezentacji treści znacząco wpływa na percepcję informacji i efektywność przekazu. Dzięki temu, używając odpowiednich technik, możemy w łatwy sposób skuteczniej dotrzeć do odbiorcy, a nasze działania e-brandingowe odniosą większy sukces.

Reklama

Uwaga !!! Treści oraz ilustracje prezentowane na tej stronie podlegają ochronie praw autorskich. Zabrania się kopiowania i udostępniania publicznie bez zgody właściciela portalu Elfuego

Elfuego / Ogłoszenia i informacje dla firm © Copyright 2010